گروه کارآفرینی دانشگاه لرستان

اهداف و ماموریت های کارآفرینی

  • با توجه به نقش و اهمیت کارآفرینی در توسعه اقتصادی کشور و لزوم پرداختن دانشجویان و دانش­ آموختگان دانشگاهی به فعالیت­ های کارآفرینانه به جای جست و جوی اشتغال در سازمان­ های موجود، سیاست‌گذاران و برنامه ­ریزان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را  بر آن داشت که در اواخر سال ۱۳۷۹ طرح توسعه کارآفرینی در دانشگاه­ های کشور (کاراد) را تدوین نماید.

شرح وظایف

  • حمایت از کارگاه های کارآفرینی
  • برگزاری کنفرانس کارآفرینی
  • آموزش مدرسین دانشگاه
  • حمایت از طرح های پژوهشی کارآفرینی دانشجویی
  • همکاری با رسانه ها جهت تبلیغ و آموزش کارآفرینی
  • افزایش آگاهی دانشجویان در خصوص کارآفرینی
  • ارائه مشاوره در خصوص طرح کسب و کار
  • عقد تفاهم نامه با سازمان ها (همانند صنایع دستی) جهت حمایت از کارآفرینی
  • انجام سایر امور محوله از سوی مقام مافوق
  • ساماندهی شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی
  • پیگیری تاسیس مرکز رشد (مرکز نوآوری و تجاری سازی ) دانشگاه
  • مشاوره دانشجویان و اعضای هیات علمی جهت تاسیس شرکتهای دانش بنیان

کارگاه های کارآفرینی

  • مرکز کارآفرینی علاوه بر حمایت از طرحهای کارآفرینی از کارگاههای آموزشی کارآفرینی نیز حمایت می کند
  • ۱. ارائه شناسنامه کارگاه  به هسته کارآفرینی دانشکده مربوطه؛ این خلاصه طرح بایستی براساس فرمت استاندارد تهیه شود مجری، ضرورت اجرای کارگاه، اهداف کارگاه، مدت زمان کارگاه ،برنامه زمانبندی و هزینه های برگزاری کارگاه درطرح اولیه حتما ارائه گردد.
  • ۲. لازم به ذکر است قراردادها پس از تصویب در کمیته کارآفرینی با یکی از اعضای هیات علمی منعقد خواد شد و دانشجویان تنها به عنوان همکار در اجرای کارگاه  معرفی خواهند شد.

معرفی واحد آموزش و ترویج

  • این واحد سعی دارد که با ارایه آموزش‌های لازم، به پرورش دانش¬آموختگاني ماهر، خلاق و پايبند به اصول اخلاقي و پذيراي مسئوليت‌های اجتماعي جهت ايجاد، راه¬اندازي  و توسعه کسب و کار و نظریه های جدید در ایران در حوزه علوم انسانی و اجتماعی کمک نماید. این برنامه های آموزشی و ترویجی شامل ارائه کارگاهها و سمینارهای حوزه ی کارآفرینی و کسب و کار، نمایشگاه های کار و بازارچه های اشتغال زایی و کارآفرینی، استارتآپ ها و فعایت های ترویجی مستمر جهت شناسایی برترین ها، نشست با کارآفرینان و شنیدن تجارب آنها، می باشد. این برنامه ها با هدف تأثير در بينش افراد نسبت به كارآفريني به عنوان يك انتخاب شغلي و سبک زندگی تلاش می کند تا انگیزش لازم برای ورود به دنیای کسب و کار و خود اشتغالی را با توجه به استعدادها، علائق و مهارتهای افراد فراهم آورد. گفتنی است در دل برنامه های آموزشی ترویج فرهنگ کارآفرینی و در دل برنامه های ترویجی اهداف آموزشی قرار دارند.
  • مخاطبان ما در این حوزه دانشجویان و اساتید دانشگاه و دانشجویان و اساتید سایر دانشگاه ها و هم چنین صاحبان صنایع و کسب و کارهای خارج از دانشگاه بر اساس نیازمندی های آموزشی ایشان می باشد.
  • همچنین دوره‌هايي براي كارآفرينان جهت راهنمايي آنها براي کمک به رشد و  بقاي شركت‌شان و ارايه آموزش‌‌‌‌‌هاي لازم در زمينه مديريت نوآور و كارآفرين در شركت، شيوه‌هاي بازاريابي، تحليل امكان سنجي، حسابداري، ماليات، قوانين و مقررات شركت‌هاي نوپا، طراحي و توسعه توليدات و... طرح ریزی شده است.

  • اهداف آموزش:
  • تغییر بينش جامعه علوم انسانی و اجتماعی نسبت به كارآفريني به عنوان يك انتخاب شغلي مناسب در این حوزه
  • تربیت فارغ التحصیلان  رشته های علوم انسانی و اجتماعی به نحوی که دانش را در کنار پژوهش های کاربردی به کار گرفته و با نوآوری صاحب کسب و کار شوند
  • تربیت دانشجویانی که مهارت های لازم برای ورود به دنیای کسب و کار را داشته باشند.
  • تربیت مربیان کارآفرینی در حوزه علوم انسانی

  • اهداف ترویج:
  • آگاه سازی، ترویج و ارتقای روحیه و فرهنگ کارآفرینی و تلاش در جهت راه اندازی کسب و کارهای نوین در جامعه علوم انسانی و اجتماعی
  • ایجاد ذهنیت و تصویر واضح از کارآفرینی و توسعه و گسترش مفاهیم عمده و پایه کارآفرینی

  • خدمات آموزشی و  ترویجی شامل:
  • تدوین و اجرای دوره های آموزشی ترویجی، مهارتی و تخصصی  در حوزه کارآفرینی به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از جمله: خلاقیت و نوآوری، آشنایی با مدل های کسب و کار، راه اندازی کسب و کار الکترونیک، مدیریت نقدینگی و تصمیم گیری سرمایه گذاری و... به همراه اجرای برنامه های ترویجی با هدف آموزش و ترویج فرهنگ کارآفرینی از جمله: گردهمایی ها (جشنواره، نشست، همایش و ...)، مسابقه و بازی های تیمی، نمایشگاه، بازدیدهای علمی و...

معرفی واحد پذیرش و ارزیابی

  • مرکز کارآفرینی و اشتغال دانشگاه به عنوان یکی از نهادهای فعال و کلیدی شکل دهنده به  اکوسیستم نوآوری این دانشگاه، در راستای اجرای بخشی از ماموریت خویش (مدیریت نظام مند، ترویج و اشاعه تفکر و روحیه کارآفرینی و توانمندسازی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه در عرصه کارآفرینی) تلاش دارد تا با حمایت از تیم‌های دانشجویی، آنان را در فرایند شکل دهی به کسب‌وکارشان در عرصه علوم انسانی و اجتماعی یاری نماید. این تیم ها پس از ارائه طرح ها و ایده های خود در کارگروه دانشگاه، برگزیده و جهت بهبود و تجاری سازی ایده خود در مرکز مستقر میشوند. همچنین دانشجویان دارای شرکت میتوانند جهت گسترش ایده ها و فضای کسب و کار خود پس از ارائه درخواست و تایید کارگروه در مرکز مستقر شوند. بدین منظور دستورالعملی برای شفاف سازی فرایند بررسی، پذیرش و ارایه خدمت به تیم‌های دانشجویی در این مرکز تهیه شده است. لازم به ذکر است که حمایت‌های ارایه شده از سوی این مرکز به صورت بلاعوض بوده و مرکز در قبال آن حق مالکیتی برای خود مطالبه نمی کند.

معرفی واحد پژوهش و مشاوره

  • از آنجا که کارآفرینی به عنوان یک پدیده نوین نقش مهمی را در حل مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور از جمله حل معضل بیکاری ایفا می کند، ضروری است که در قالب طرح های پژوهشی  به  ارائه مدل، الگوها و راهكارهاي مناسب جهت آموزش، تربيت کارآفرینان و حل مسائل این حوزه به ویژه در زمینه بکر علوم انسانی و اجتماعی پرداخته شود.  مرکز کارآفرینی دانشگاه علاوه بر برنامه ریزی برای ورود به عرصه پژوهش های کاربردی ، ارتباط با دستگاه های اجرایی جهت همکاری ها ی مشترک پژوهشی در راستای غنی سازی مفاهیم این حوزه، شناخت و آسیب شناسی مباحث کارآفرینی در حوزه ی علوم انسانی و اجتماعی ، به مشاوره در زمینه کسب و کار در حوزه های مختلف به دانشجویان صاحب ایده  و صاحبان کسب و کار داخل و خارج از دانشگاه و صاحبان کسب و کار می پردازد. این مشاوره ها توسط اساتید مجرب حوزه ی کارآفرینی کشور صورت خواهد گرفت.

  • خدمات پژوهش و مشاوره شامل:
  • هدایت دانشجویان برای آسیب شناسی و رفع تنگناهای حوزه ی کسب و کار و اشتغال در رشته های علوم انسانی و اجتماعی،  بررسی و اجرای پروژه های تحقیقاتی در حوزه کارآفرینی و اشتغال، شناسایی نیازمندی های پژوهشی سازمان‌های فعال در حوزه ی کارآفرینی و اطلاع رسانی به جامعه ی دانشگاهی، ارائه مشاوره های تخصصی در حوزه ی کسب و کار در رشته های علوم انسانی و اجتماعی و ارائه مشاوره های عمومی  به متقاضیان راه اندازی کسب و کار

معرفی واحد هدایت شغلی

  • واحد هدایت شغلی علاوه بر وظیفه ی همسو کردن علائق و استعدادهای دانشجویان برای برنامه ریزی صحیح و هدایت مسیر شغلی و تحصیلی ایشان ، با ارتباط با صنعت و شرکت ها سعی در پرکردن خلا بین دانشگاه و صنعت دارد. در این راستا به برگزاری نمایشگاه های کار و فرصت های شغلی، به صورت مکرر در دانشگاه می پردازد تا نیازمندی های استخدامی شرکت ها را شناسایی و دانشجویان مستعد و مناسب را به این شرکت ها معرفی کند. همچنین با برنامه ریزی بازدید از محیط کسب و کارهای مرتبط در تلاش است انگیزه لازم برای دانشجویان جهت ورود به محیط کسب و کار را ایجاد نماید. هدف اصلی این واحد آماده کردن دانشجویان مستعد جهت ورود به فضای کسب و کار و اشتغال می باشد.
  • برنامه ریزی و ارائه طرح آموزش های مهارتی و حرفه ای مبتنی بر نیازهای بازار کار مورد نیاز دانشجویان
  • تهیه و تدوین آمار و اطلاعات بازار کار هریک از رشته های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه و دانش آموختگان دانشگاه در این مشاغل به طور سالانه
  • تهیه و به روز رسانی بانک اطلاعات مشاغل و فرصت های شغلی مورد نیاز حوزه علوم انسانی و اجتماعی و اطلاع‌رسانی  جامع به دانشجویان و دانش آموختگان در زمینه فرصت های شغلی موجود از طریق توسعه و به‌روز رسانی مستمر سایت مرکز
  • آسیب شناسی علمي و همه جانبه مباني ، منابع ، موانع و مشكلات اشتغال دانشجویان در رشته های علوم انسانی و اجتماعی 
  • همکاری با نهادهای مرتبط با دانشگاه برای ایجاد بانک اطلاعاتی جامع فارغ‌التحصیلان دانشگاه جهت شناسایی و جلب همکاری ایشان با مرکز
  • ارتباط مستمر با شرکتها جهت نیازسنجی نیروی انسانی مورد نیاز و معرفی دانشجویان مستعد
  • برنامه ریزی و کمک به برگزاری جشنواره فرصتهای شغلی روشنا به صورت سالانه

  • خدمات اشتغال و فرصت های شغلی شامل:
  • ارایه مشاوره شغلی، مشاوره تحصیلی (ادامه تحصیل در خارج و...)، اطلاع رسانی شغلی، طراحی مسیر شغلی متناسب با رشته های موجود در دانشگاه، تهیه و به روزرسانی فرصت های شغلی حوزه علوم انسانی، بازدید از محیط شرکت های متقاضی نیرو و....